Yllä oleva kuva on varmasti melko suurelle osalle varsin tuttu juttu jo. Ja niille kenelle se ei vielä ole, niin TADAA tässä on Snapchat sovelluksen logo.
Kun tehtävänantona oli esitellä sovellus jossa voidaan käsitellä, sekä kuvaa, että ääntä, tuli Snapchat heti Instagramin jälkeen mieleeni. Moni on kuitenkin jo ehtinyt kirjoittaa Instagramista esittelyitä, joten päätin valita Snapchatin eli snäpin omaksi aiheekseni. Olen itse aktiivinen Snapchatin käyttäjä ja ollut tyytyväinen sen helppokäyttöisyyteen.
Kyseessähän on siis mobiili applikaatio jolla voi jakaa kuvia tai videoita rajatulle kohderyhmälle. Sovelluksen erikoisuutena lienee se, että kuvan tai videon voi katsoa vain yhden kerran ja sen jälkeen se katoaa kuin tuhka tuuleen. Kuvaa lähettäessä lähettäjä voi määrittää kuinka monta sekuntia vastaanottaja voi sitä katsoa, kuitenkin enintään 10 sekunnin ajan ja myös videot voivat olla enintään 10 sekuntia pitkiä. Snapchatissa on myös Stories välilehti, jossa voi katsoa muiden jakamia videoita tai kuvia niin monta kertaa kuin haluaa, ihmisten jakamat "my storyt" näkyvät aina 24h verran niiden julkaisusta.
Sovellus on erityisen suositte nuorison keskuudessa ja toukokuussa 2014 käyttäjät lähettivät yli 700 miljoonaa kuvaa tai videota päivittäin. Tammikuussa 2015 Snapchattiin lisättiin Discover ominaisuus, jossa on videoita mm. Yahoo:lta, CNN:ltä ja Cosmopolitanilta. Myös kyseiset vidoit vaihtuvat aina 24h jälkeen, sillä Snapchatin tiimi uskoo siihen että, "mikä on uutista tänään, on historiaa huomenna". Lisää Discover ominaisuudesta voit katsoa alla olevasta videosta.
Miten Snapchattia sitten voisi hyödyntää yrityselämässä?
Uskon, että tulevaisuudessa Snapchatilla on suuri potentiaali menestyä myös yrityskäytössä ja etenkin markkinoinnissa ja mainonnassa, sekä yrityskuvan luomisessa. Voisin kuvitella, että vain kerran näytettävillä kuvilla tai videoilla ei olisi niin suurta potentiaalia, kuin juurikin My Story videoilla ja Discover videoilla, joita voi katsoa useammankin kerran. Lyhyet ja mieleenpainuvat mainosvideot kohdistuisivat Snapchatin avulla hyvin nuorelle käyttäjäryhmälle.
Lähteet: http://www.iltalehti.fi/digi/2013111517727168_du.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=guGvV8LCx7o
https://www.snapchat.com/
Hyvin tiivistetty Snapchätin ominaisuudet! Itsellä tuleekin paljon käytettyä Snapchattia.
VastaaPoistaHahaa! Tässähän voisi olla ideaa toteuttaa digitarina juurikin Snapchatilla! Todellakin haluan tarinani tuhoutuvan heti kun se on katseltu... :)
VastaaPoistaÄläpä nyt Tuomas innostu! Näin lyhyessä videossa on se vaara, ettei hitaampi katsoja ole vielä päässyt kunnolla mukaan, kun koko esitys on jo ohi.
PoistaOn kiinnostavaa nähdä, miten tätä kanavaa mahdollisesti hyödynnetään markkinoinnissa. Minkälaisissa yhteyksissä sinä sovellusta käytät?
VastaaPoistaItse käytän sovellusta päivittäiseen yhteydenpitoon kavereiden kanssa ainoastaan ja siksi innolla seuraankin, milloin yritykset keksivät kunnon keinon alkaa myös hyödyntämään tätä sovellusta esimerkiksi juurikin markkinoinnissa.
Poista